Sinds 2021 zijn evaluatoren in onderwijs verplicht aan te tonen een opleiding rond evalueren genoten te hebben ( cfr. omzetbrief 11.10.21).
Deze opleiding richt zich tot al wie directieleden moet evalueren. Is evenwel interessant om het als directie samen met het bestuur te volgen.
WAAROM?
In de omzetbrief van departement Onderwijs van 11.10.21 lezen we het volgende:
2.1.4. Opleiding
De taakinhoud en rol van de evaluatoren maakt het aangewezen dat zij een opleiding ter zake volgen of gevolgd hebben. Daarom is een opleiding tot evaluator verplicht vanaf 1 september 2021 voor wie als evaluator wordt aangesteld: evaluatoren moeten binnen de twee jaar na hun aanduiding als evaluator een opleiding succesvol afgerond hebben. Wie na deze termijn niet aan deze voorwaarde voldoet, kan niet langer evalueren. Evaluatoren die al voor 1 september 2021 als evaluator aangeduid waren en nog geen opleiding zouden gevolgd hebben, krijgen daartoe de tijd tot 1 september 2023.
https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=13932
MOETEN VERSUS ZINVOL?
Als evaluator met misschien wel jaren ervaring in het evalueren, lijkt deze verplichting misschien pure ballast. Tegelijkertijd kunnen we kijken hoe deze maatregel toch verrijkend kan zijn voor onze organisatie, ons bestuur, ons directieteam, onze kijk op leidinggeven, ons medewerkersbeleid, de kwaliteit van ons evaluatieproces.
Met deze bril op biedt Taborgroep een korte maar krachtige opleiding aan die vertrekt vanuit het fundament nodig om aan goeie evaluatie te kunnen doen. Evalueren van leidinggevenden is gebaseerd op 2 heldere kaders:
- Wat is onze kijk op leidinggeven in onze organisatie? Wanneer zijn we tevreden over ‘het leidinggeven’? Wanneer is een leider in onze organisatie, een goeie leider?
- Wat is onze visie op duurzaam medewerkersbeleid? Vanuit welke bril kijken we naar medewerkers, naar samenwerken, naar groei, naar reflecteren, naar evalueren?
Het eerste kader legt de inhoud op de kwaliteitsvolle inhoudelijke aspect, het tweede kader legt de nadruk op het duurzame relationele aspect.
Alleen als deze 2 kaders helder zijn, is het mogelijk om goeie evaluatie-procedures en -methodieken vast te leggen. Beide kaders vormen de basis van dit korte opleidingstraject.
TRAJECT VAN 3 SESSIES
Om de gedragenheid te optimaliseren pleiten we ervoor om minstens met 2 evaluatoren uit je organisatie aan te sluiten. Je maakt het nog sterker én transparanter, als zowel bestuurders als directies samen kunnen aansluiten. Uiteindelijk evalueert iedereen op zijn niveau.
Sessie 1: Visie op leidinggeven
- Belang van een organisatie-eigen visie op leidinggeven
- Verschillende rollen van een leider
- Een handige kapstok ondersteunend in het integraal leiding geven
- Cruciale competenties van een leider
Sessie 2: Visie op duurzaam medewerkersbeleid
- Belang van een duurzaam medewerkersbeleid: cruciale motivatiefactoren
- Verschillende dimensies van een duurzaam medewerkersbeleid
- Belang van een duidelijke (mens)bril
- Belang van wederzijdse verantwoordelijkheid
Sessie 3: Visie op evalueren
- Belang van een congruente visie op evalueren binnen de organisatie
- Een kwaliteitsvolle, geïntegreerde evaluatieprocedure
- Een aanbod aan evaluatiemethodieken
INSCHRIJVEN
Deze online sessies gaan door telkens van 17u tot 19u en worden gepland op:
- maandag 18 november 2024
- dinsdag 3 december 2024
- woensdag 18 december 2024
Deze opleiding richt zich naar bestuurders en directies van de partnerorganisaties van Taborgroep. Deze opleiding is dus inbegrepen in het lidmaatschap en dus niet apart betalend.
Kostprijs?
- Deelnemers uit de Taborgroep-partnerorganisaties: gratis
- Niet-partners: € 150
Voor vragen, aarzel niet contact op te nemen met eva.lemay@tabor.be.
Bij voorbaat dank om de kwaliteit binnen jouw organisatie mee te helpen vorm geven.