To the rescue: energiecoaches in actie!

Energiecoaches aan het werk in Sint-Lodewijk

Enkele medewerkers van vzw Sint-Lodewijk hadden nog maar net de 5-daagse opleiding ‘Energie-Coach’ achter de rug of Corona brak uit. We gaan in gesprek met de energiecoaches van het eerste uur: Bart Steyaert, medewerker welzijn & zingeving én opvoeder in het MFC, en Carla Van Overwaele, coördinator in het Bubao.

Sint-Lodewijk heeft enorm geïnvesteerd in het preventief optreden tegen Stress en Burn-out. Door 4 medewerkers, één uit elke ‘deelwerking’ (het MFC, het BuBao, Buso en de volwassenwerking) de opleiding tot ‘Energiecoach’ te laten volgen. Vanwaar die beslissing?

Bart: Vorig jaar werd de beslissing al genomen om de rol van ‘Pastorale medewerker’ te verbreden naar ‘Medewerker Welzijn & Zingeving’. Ik koos ervoor om te werken met 3 pijlers, nl. de 3 V’s: Verbinding, Veerkracht en Verstilling, als een antwoord op de noden van vandaag.  Toen de directie mij de opleiding tot ‘Energiecoach’ voorstelde, zag ik meteen de kans om de V van Veerkracht te versterken.

Wat hebben jullie als Energiecoach kunnen betekenen voor de medewerkers van Sint-Lodewijk, tijdens de lockdown?

Carla: Vanuit de achtergrond van de energiecoach-opleiding zijn we ons de vraag gaan stellen: wat kan mensen energie geven op de werkvloer? Wat kan het welbevinden van de medewerker verbeteren om zich goed in zijn vel te voelen? Als groep energiecoaches stelden we 3 prioriteiten voorop. Werkdruk en werkstress, nazorg en ouder worden in Sint-Lodewijk. Als de medewerkers energie hebben, komt dat onze gasten, leerlingen en bewoners óók ten goede.

Bart: Persoonlijk heb ik lang nagedacht over een concept dat de 3 V’s gestalte kon geven. Zo hebben de ‘Vitamine V’ en de pop-up koffiebar vorm gekregen.

Er werd ook een ‘POP-up koffiebar’ voorzien, gemaakt van een lege ruimte van een leefgroep. Hier kan je ‘goeie koffie van de koffiemachine’ krijgen i.p.v. de percolator. Mensen moeten bewust hun werkplek verlaten om eventjes het werk te kunnen loslaten.

Het doel van de koffiebar is vooral het creëren van ontmoeting en verbinding. Het initiatief doorbreekt de hokjes van de organisatie-units.

En toen was er COVID-19 ...

Carla: Van de één op de andere dag was het crisis: alles werd afgesloten met nadar. Ouders mochten niet meer binnen, moesten hun kinderen ‘afzetten’ aan de hekken. En van de ene op de andere dag moest iedereen, zo veel mogelijk, thuis werken.

Weg ‘verbinding’, weg ‘Vitamine V’, weg ‘dagelijkse contacten met collega’s’, … Voor velen onder ons was dit een shock.

Daar hebben heel wat medewerkers gebruik van gemaakt. Maar de drempel om zelf het initiatief te nemen en de telefoon vast te pakken blijft natuurlijk groot.

Carla: Daarom zijn we als Energiecoaches zelf in gang geschoten. Ik ben zelf gaan bellen naar collega’s. Wekelijks. Mijn collega energiecoaches deden hetzelfde binnen hun eigen organisatie.  

We zijn dus zelf pro-actief gaan vragen hoe het gaat, of het wel lukt, … Deze actie werd enorm gewaardeerd door de medewerkers. ‘Wij gaan naar de mensen!’ en niet omgekeerd is ook het motto van ‘presentie’.

De vragen ‘Wat heb je nodig?’ en ‘Wat zou een +1 zijn’, zijn ons vooral bijgebleven.

Energie toevoegen

Bart: Bij vele collega’s liepen de batterijen stilaan leeg. Er waren geen energiebronnen meer. Dankzij de opleiding Energiecoach hadden we wel wat bagage gekregen om hierrond tips te geven, om de energie toch op peil te houden, om erger te voorkomen. Advies geven, prioriteiten stellen, gerust stellen, …

Maar ook het ‘puzzelwerk’ met flexibele uurroosters heeft mensen in problemen gebracht. Dergelijke punten van operationele aard werden dan doorgegeven aan de directie of de persoon die daar effectief iets aan kon veranderen.

Corona luisterpunt wordt luisterknop.

Onze volgende stap is het installeren van de online ‘Luisterknop’. We hopen via die 2e weg nog meer bereikbaar te kunnen zijn voor onze collega’s.

Daar gaan mensen de keuze krijgen:

  • ik wil een energiecoach spreken
  • ik wil een vertrouwenspersoon spreken
  • ik wil de medewerker welzijn en zingeving spreken

Hoe heeft de opleiding tot energiecoach jullie kunnen ondersteunen om dit verwezenlijken?

Dankzij de opleiding hebben we bagage gekregen over de inhoud: energie hoe werkt dat? In ons brein, cortisol, energiegevers en -lekken.  Door hier inzicht in te krijgen weet je ook hoe je die ‘Energie’ terug in gang krijgt. Hoe je chronische stress kan voorkomen.

Het heeft ons ook duidelijk gemaakt dat we niet moeten bang zijn om het gesprek aan te gaan. En vooral: dat wij het niet moeten oplossen. Maar dat we met actief luisteren en enkele coachende vragen onze collega al tot inzicht kunnen brengen, zodat hij/zij zichzelf beter kan begrijpen en betere keuzes kan maken.

De vragen ‘Wat heb je nodig?’ en ‘Wat zou een +1 zijn’, zijn ons vooral bijgebleven.

Het is aangenaam om met meerdere energiecoaches te zijn in 1 organisatie. We bieden elkaar ook ondersteuning, inspireren elkaar, vullen elkaar aan …  we staan er nooit alleen voor! Wat op zich al veel energie geeft!

Samen kan je meer verschil maken. Samen sterker!

Partners in dit verhaal:

Ik help je graag

L.P.
Lieve Peeters