5 tips voor je persbeleid en crisiscommunicatie

De ComComm'ers tijdens de opleiding Persbeleid en Crisiscommunicatie

De leden van de Communicatie Community van de Taborgroep volgden de opleiding 'persbeleid en crisiscommunicatie'.

Zij geven je enkele tips.

“Ik werkte samen met de preventie-adviseur ons crisiscommunicatieplan bij en actualiseerde onze perslijst. We verfijnen nog de rollen van het crisisteam.” Elke Lernout (Hagewinde Lokeren)

 ​ "Wij maakten een draaiboek bij enkele mogelijke incidenten: een bommelding, zelfmoordpoging, voedselvergiftiging, … Zo hebben we dit snel bij de hand." Annelies Demets (St Bavohumaniora Gent)

 "Na een incident met een schutter in de buurt, kwam een evaluatie en een nieuw SMS-systeem om ouders te verwittigen​. Bij snelle communicatie stappen we over van mail naar SMS." Rik Bossuyt (KBK Scholen Kortrijk)

 

“Communiceer eerst intern bij slecht nieuws en anticipeer op externe communicatie​. Wees eerlijk, ook bij twijfel of moeilijke keuzes, maar hou het bij de feiten.” Marc Van Hulle (AZ Alma)  

"Je persbeleid verzorgen maakt dat je meer door de pers wordt bezocht. Bouw een goede relatie op. Sociale media monitoren doe ik nu quasi permanent​. Nieuws kan je ook zelf maken.”  Geert Faes (College ten Doorn Eeklo)

“Schrijf het artikel zelf, formuleer en repeteer je ‘key messages’, stuur foto’s mee (een selectie!), bezorg enkele quotes. Vertel hoe en wanneer (24/7!) je bereikbaar bent.

Deel ook op je sociale media. Het online communiceren zal ook na corona blijven: het is snel, efficiënt en locatie-onafhankelijk.” Tom Demeulenaere (De Vierklaver)

“Ik maakte communicatiesjablonen op voor enkele crisissituaties, zodat je tijd spaart wanneer er een echte crisis voorvalt. En extra tijd koop je zelf: vraag of je later mag terugbellen en spreek een tijdstip af.”  Pieter Jouretz (De Bolster)

Stel op voorhand een perslijst samen en hou die up-to-date.

Ik wil dat ook! De Communicatie Community heeft er eentje samen opgesteld, die we delen in de Taborgroep. Help je ze mee aanvullen en up-to-date te houden? Meer info via sarah.vandeweghe@tabor.be.

 

De 'ComCom' is een leernetwerk voor álle medewerkers die met communicatie bezig zijn. 

Is jouw organisatie partner van de Taborgroep en wil je ook deel uitmaken van de ComCom? Of heb je interesse in een samenwerking? Laat het ons weten.