Samen werken aan optimale hygiëne in organisaties: het belang van het leernetwerk schoonmaak
We staan er vaak niet bij stil, maar bij goede hygiëne in organisaties komt heel wat kijken. Hoe organiseer ik het schoonmaakteam, hoe werk ik het efficiëntst, met welke producten, wat zijn de (duurzame) evoluties in de markt, … Om de schoonmaak in organisaties te optimaliseren en professionaliseren, worden medewerkers samen rond de tafel gebracht. Dat doen ze tijdens het “leernetwerk schoonmaak”.
Waarom in zo’n leernetwerk zitten interessant is? We gaan langs bij Annita Maesfranckx, Hoofd Diensthoofd poetsdienst en wasserij bij DVC De Triangel, en Nadine De Wispelaere, Diensthoofd schoonmaak en medewerker op het economaat bij College Ten Doorn.
Je bent lid van het leernetwerk schoonmaak in de Taborgroep. Waarom kom je naar het LN?
Annita: Al 20 jaar werk ik bij De Triangel. Mijn team bestaat uit 30 mensen uit de poetsdienst en wasserij. Ik doe de directe aansturing, planning, aankopen, sollicitaties, … maar moet er ook voor zorgen dat machines die kapot zijn terug werken. In het leernetwerk luister ik vooral naar naar tips allerhande van collega’s, bijvoorbeeld over het gebruik van producten en materialen
Het leernetwerk gaat door in het netwerkhuis in Gent, online of soms op verplaatsing zoals bij College Ten Doorn in Eeklo en AZ Alma. Dat is zeker een meerwaarde, je neemt letterlijk afstand en bekijkt je probleem vanuit ander perspectief. Ik heb er veel geleerd. Het leernetwerk is ook eens op onze school doorgegaan. Ik heb hen uitgelegd hoe wij zelf werken, maar ook toen kreeg ik veel nuttige info over de gelijkenissen en verschillen met hoe andere organisaties werken.
Het leernetwerk is praktijkgericht. De informatie leg je niet direct weg in de kast zoals je soms bij een opleiding doet. Je ziet visueel hoe anderen te werk gaan, en dat blijft bij.
Als ik een vraag heb, ga ik soms bij het netwerk te rade. Welke stofzuiger gebruiken jullie voor dat soort poetsopdrachten, wat zijn jullie bevindingen, enzovoort. Het levert me snel en efficiënt een antwoord.
Ik voel me gesteund. Het is soms een eenzame job. Hier kan ik ervaring delen en halen.
Nadine: Ik doe halftijds administratie en ben halftijds diensthoofd van de onderhoudsdienst van College Ten Doorn. Wij hebben een eigen onderhoudsdienst van 27 personen in totaal voor de hele school. Ik doe er de opvolging van het personeel, aanwervingen, planning en bijsturing.
In de leernetwerken leren we van elkaar, delen we ervaringen en good practices. We bespreken er cases: bijvoorbeeld welke goede producten zijn om mee te poetsen en welke minder. Je leert en ziet hoe andere collega’s uit het netwerk het doen, en hoe je zelf zaken beter kan doen. Veel van wat je ziet en hoort kan je meteen toepassen. We zijn mensen met dezelfde insteek, dus het is ook gewoon leuk om daarover met elkaar te praten.
Het leernetwerk neemt natuurlijk een deel van mijn tijd in, maar ik bespaar ook veel tijd door dingen niet te moeten opzoeken. Ik stel de vraag en binnen 5 minuten heb ik het antwoord. Een antwoord dat vaak niet zo makkelijk te vinden is op het internet.
Wat heb je al toegepast in je organisatie?
Annita: Veel kleine dingen. Onze registratiemap, hoe de poetskar in te vullen, bepaalde producten die de collega’s gebruiken zoals een nieuwe ramenwisser, .... Tijdens een extern leernetwerk zag ik dat er veel meer instructies visueel uitgebeeld aan de muren hingen. Lijkt iets eenvoudig, maar dat heeft ons wel geholpen om instructies vlotter te communiceren.
Ik werk hier zelf met ‘vlinders’, een werkwijze die ook overgenomen werd door een andere partner, Eyckerheyde. Als collega’s ziek of afwezig zijn, heb ik elke dag mensen die inspringen waar nodig. Dat is de vlindertaak.
Nadine: We maakten onze werkplanningen veel meer visueel. Met pictogrammen en simpele tekeningen kan je veel duidelijk maken. Je hebt sneller een overzicht en je kan ook makkelijker communiceren met anderstaligen. Door ook anderstalige mensen toe te laten hebben we een groter bereik van sollicitanten, en raken onze vacatures makkelijker ingevuld.
Wat waardeer je het meest?
Annita: Het leernetwerk geeft zuurstof aan jezelf. Soms zit je vast in je eigen werk, kan je niet vooruit, of doe je dingen omdat je ze zo gewoon bent. Maar zo leer je niets nieuws of ga je niet vooruit. Je groeit in je werk en in je houding.
Heidi - adviseur samenaankoop bij de Taborgroep- die het leernetwerk begeleidt, probeert ook om bedrijven uit te nodigen die producten komen presenteren, vernieuwingen op de markt voorstellen, enzovoort. Heidi komt tussen als we problemen hebben met de huidige leveranciers. Ze neemt de nazorg van het dossier op.
Nadine: De wisselwerking tussen mensen in een gelijkaardige functie, je probleem op tafel kunnen gooien, samenwerken in de voorbereiding voor een aanbesteding. Of als er nieuwe producten op de markt komen, bekijken we wie dat uittest en verdelen we de taken.
Je hebt meer kennis in huis dan dat je enkel van jezelf zou hebben. De vergaderingen zijn steeds to the point. Het is praktisch en verrijkend omdat je gedachten en kennis samenlegt.
Wat ik nog wil meegeven? We missen soms wat nieuw bloed in het leernetwerk, input van nieuwe leden ... Het vraagt wel inzet. Maar ik bespaar me ook heel veel tijd. Dus hopelijk mogen we binnenkort nog wat nieuwe mensen verwachten.
Heb je ook een vraag over schoonmaak? Of wil je graag deel uitmaken van deze groep? Voor alle info kan je terecht bij Heidi Mylemans, Heidi.Mylemans@tabor.be.
Wil je weten welke leernetwerken we zo nog allemaal hebben? Natuurlijk, het volledige overzicht vind je hier op onze website.