
De toekomst is gearriveerd
Op 13 september 2024 organiseerde de Taborgroep, samen met stakeholders, een heus toekomstfestival! Een event waar organisaties inspiratie konden opdoen rond toekomstige ontwikkelingen.
Mieke Van Gramberen: “We hebben het evenement opgezet als een belevingsfestival, waarbij bezoekers allerlei standjes konden bezoeken en gegarandeerd een nieuwe ervaring opdeden. De uitdagingen die we onder de loep namen, waren samengebracht rond de ESG-thema’s: circulaire economie (E), nieuwe leervormen en leiderschap (S) en duurzame vormen van sociaal ondernemerschap (G). Het doel was om te inspireren en te prikkelen, zodat mensen nieuwe paden verkennen.”
De ontdekkingstocht op zoek naar innovatie en verduurzaming was dan ook een “wijze ervaring”. De activiteiten waren een heuse onderdompeling in een situatie die ons tot mini-ervaringsdeskundigen moest maken, of ons op zijn minst een andere blik op de situatie moest geven. De gastlocatie, Sint-Bavohumaniora in Gent, was de uitgelezen plek daarvoor.
We startten de eerste activiteit op kousenvoeten met Dimitri Vanaeken van Health House vzw, die peilde naar onze emoties bij het aantrekken van... kousen. “Technologie is (s)tof,” zei hij. Veel nieuwe toepassingen worden ontwikkeld, maar ze vinden niet altijd hun weg naar de zorg. Daar wilden we verandering in brengen. Het was een bijzondere ervaring op zich, met een koptelefoon-speech erbovenop. Bijzonder, omdat het ons ook liet ervaren hoe we ons kunnen onderdompelen in een gefocuste presentatiesetting zonder de hele zaal in te palmen.

Onze kracht tot verbinding werd dan weer aangescherpt via een andere nieuwe leervorm: de VR-Experience. Wim Clippeleyr en Senne Lauwers van de Groep Maatwerk zetten ons de juiste bril op waarmee we in de huid konden kruipen van een persoon met een licht verstandelijke beperking. De ervaring helpt ons de manier waarop we zorg verlenen te verbeteren.

De 'escape room dementie' van het Expertisecentrum Dementie Paradox, onder begeleiding van Christian Verelst, was ook een andere nieuwe leervorm. Zonder een “letterlijke bril” in deze ervaring werden we toch ondergedompeld in het gevoel van een persoon met dementie die de grip op de wereld verliest.
Nieuwe ondernemingsvormen vlogen binnen met de “bezige bijen” en de maatwerkbedrijven van Koen De Volder (Nectarist). Hij leerde ons hoe we meter en peter van een bijenvolk kunnen worden. En zonder bijen: géén vruchten, geen zaden en ook géén honing! Met dank aan Frederik Matthijs van Trivident!
Iets warmer kregen we het bij de opdracht van Pathmakers CV en Lightning Tree: zelf fietsen om duurzaam licht te laten branden. Lennart Lens coachte de moedige trappers op weg om de 7 Reflexes te leren kennen. We geven ze graag nog even mee voor wie er nog niet doorfietste:
- Rethink: Denk bewust na over je consumptiegedrag.
- Refuse: Koop alleen wat echt nodig is en vermijd onnodige aankopen.
- Reduce: Beperk aankopen, minimaliseer afval, en kies duurzame opties.
- Reuse: Geef oude spullen een nieuw doel.
- Repair: Repareer spullen in plaats van ze weg te gooien.
- Regift: Geef ongebruikte cadeaus door aan anderen.
- Recycle: Verwerk afval tot nieuwe grondstoffen of composteer organisch materiaal.
7 reflexen, 7 organisaties – Tabor-partners gaan hiermee aan de slag in 2025 in een project rond Food Waste bij de KBS. Partnerorganisatie De Vierklaver nam alvast actie met een “food waste” project van Wolf (zie het artikel over inclusief jobsdesign via www....).
Ook Natura Mater leerde ons omgaan met duurzame materialen, vertrekkend vanuit bijzondere grondstoffen. Camille Mommer gaf ons de nodige uitleg.
Nog hogere temperaturen waren er dan weer met de job waar we allemaal wel eens van dromen: brandweervrouw of -man zijn. Het kon voor even met de virtuele branden die we blusten onder begeleiding van Tom Cornelis van IDEWE. Met IDEWE zetten we ook volgend jaar in op preventie!
‘Last but not least’ creëerden we ons toekomstbeeld met AI en de leiderschapscompetenties die nodig zijn voor de transitie naar duurzaamheid de zogenaamde Inner Development Goals (IDG’s), dankzij Kathleen Melis & Sociale InnovatieFabriek. Tom Demeulenaere stond ons met AI bij om de ideeën om te zetten naar echte beelden. En of dat boeiende dingen opleverde!
Ik vond het knap dat de waarden van de Taborgroep zo sterk uit de verf kwamen. We hadden met elkaar op een andere manier contact, doordat beleving zo centraal stond. Dat gaf een ander gesprek. Het was heel verbindend en daarbij leerden we meteen ook nieuwe mogelijkheden en toepassingen kennen, die bovendien duurzaam zijn. Dus ja, duidelijk een V³- ervaring, waarin ‘verbinding, verkenning en verduurzaming’ centraal stonden.
De eerste versie van het toekomstfestival was een leermoment voor ons allen, zowel voor de aanwezigen, de partners, de stakeholders als het team. Zo gaat het met innovatie: vernieuwen, capteren, leren. “Met onze nieuwe ervaringen gaan we alvast aan de slag en dromen we al van een volgende toekomstfestival! We gaan dit tweejaarlijks organiseren. Juni 2026 komt de volgende editie eraan!", aldus Koen De Brabander.

Het toekomstfestival was een succes:
🧦 Health House vzw liet ons technologische innovatie in de zorg ervaren - met kousen die je emoties onthullen.
🎯 De Sociale Innovatie Fabriek spiegelde jouw leiderschapscompetenties nodig voor de transitie naar duurzaamheid.
🌱 Natura Mater toonde ons hoe je van bijzondere grondstoffen naar duurzame materialen kan gaan.
🚴♂️ We trainden onze 7R’s en fietsen tot het licht op duurzaamheid staat met Pathmakers cv, Lightning Tree en team duurzaamheid.
👨🚒 We blusten virtuele branden met IDEWE.
🧩 We beleefden leervormen die onze kracht tot verbinding aanscherpen zoals de 'escape room dementie' van het Expertisecentrum Dementie Paradox.
🕶️ We kropen via een VR Experience in de huid van een persoon met een licht verstandelijke beperking met Groep Maatwerk.
🤖 Met AI creëerden we ons toekomstbeeld.
🐝 De Nectarist toont hoe we, samen met maatwerkbedrijven, peter of meter kunnen zijn van een bijenvolk! Met dank aan Trividend.