
Samen Groeien: Hoe Exalta en Conecto één Sterk AVIDA werden

Een WIJ Samen Verhaal
Met de jaarwisseling werd het een feit: Exalta vzw en Conecto vzw zijn gefuseerd en vormen nu samen AVIDA vzw. Het afgelopen jaar hebben we met de Taborgroep dit proces mogen ondersteunen: een zoektocht naar wat hen bindt, wat hen boeit en wat hen samen versterkt. We vroegen enkele fusiebouwers van het eerste uur naar hun ervaringen tijdens het geboorteproces van AVIDA.
Méér door samen
Stefaan Berteloot, die begin 2024 startte als algemeen directeur van Exalta vzw, kreeg onmiddellijk een stevige uitdaging met de fusie-oefening. Als we hem vragen waarom hij in dit verhaal geloofde, zegt hij volmondig: “Ik zag een samengaan van twee goed werkende, gelijkwaardige organisaties met eenzelfde visie op zorg en ondersteuning en eenzelfde waardenkader. Ik zag betrokken en geëngageerde directieleden en stafmedewerkers die alles uit de kast haalden om de fusie te realiseren en te laten slagen. Ik merkte dat iedereen in het proces de meerwaarde zag van het samengaan. Dat we samen meer mogelijkheden hebben om de toekomstige uitdagingen aan te gaan.”
Wim Speecke, facilitair directeur, herinnert zich zijn eerste reactie toen hij hoorde dat de fusie eraan kwam. Hij had meteen zin om erin te vliegen, ondanks het feit dat verandering voor veel mensen weerstand kan oproepen. Voor Wim betekende de fusie vernieuwing, verruiming van kansen en mogelijkheden, en nieuwe verantwoordelijkheden. “Ik zie het als een kans om te groeien, nieuwe collega’s te leren kennen en kennis te verruimen. Voor AVIDA is het een kans om een duidelijke plaats in het zorglandschap te verwerven en een vernieuwend zorgaanbod te realiseren.”

Het proces
Voor een groot deel van het proces lieten Exalta en Conecto zich begeleiden door Eva Lemay en Melissa Plasschaert, consultants van de Taborgroep. Er werd voorgesteld om dit participatief aan te pakken. An De Maeseneire, directiemedewerker, legt uit waarom: "Een participatief proces creëert draagvlak, begrip en vertrouwen. Het betrekken van medewerkers, bewoners en andere stakeholders was logisch, gezien onze kernwaarden respect, dialoog en samenwerking. Participatie zorgt voor verbondenheid met elkaar en met de toekomstige organisatie. Deze aanpak was niet alleen een middel, maar ook een weerspiegeling van wie we zijn en hoe we willen werken.”
Directeur Stefaan Berteloot vult aan: “De ondersteuning van de Taborgroep was daarin echt een meerwaarde. Je hebt enerzijds de deskundigheid van mensen die zulke trajecten ook in het verleden begeleid hebben, en anderzijds blijven ze in hun faciliterende rol. Ze leggen niets op. Ze faciliteren wat uit de groep komt en vullen aan met zaken die zij uit ervaring hebben opgedaan.
Eva en Melissa brachten ook vooraf structuur in het proces: hoe gaan we de vergaderingen opzetten, hoe maken én houden we het attractief, hoe halen we de doelstelling van die dag, hoe zorgen we dat iedereen zijn inbreng geeft, en dat er genoeg discussie is, enzovoort. Dat was heel belangrijk, dat je mensen hebt die vanop afstand dingen kunnen bekijken. Stel dat we alles zelf hadden gedaan, ben ik zeker dat we op die tijd niet tot dat resultaat zouden gekomen zijn.”
"De neutraliteit en expertise van de begeleiders waren van grote waarde. Hun input vanuit een externe positie was een meerwaarde," vult Ann Capon, directeur H. Familie Kieldrecht, aan.
Je hebt enerzijds de deskundigheid van mensen die zulke trajecten ook in het verleden begeleid hebben, en anderzijds blijven ze in hun faciliterende rol. Ze leggen niets op.
Een nieuwe naam, een gedeelde visie
En de naam “Avida”… die kwam spontaan en ongedwongen tot stand, met waardevolle input van externe partners, zoals Hilde Lanszweert, directeur OLV-ter-Rive in Gent. Zij vertelt: "'Avida' komt van het Spaanse 'ávida', wat gretig en leergierig betekent. Het weerspiegelt de enthousiaste en toegewijde benadering van de organisatie.” Ilse Taghon, stafmedewerker kwaliteit, valt haar bij: “Avida, kort gezegd betekent het ‘met goesting aan het werk’, toch mooi hè?”
Een belangrijk onderdeel van het fusieproces was het samen vormgeven van een richtinggevend kompas. Ilse Taghon vertelt: "De grootste mijlpaal was de keuze voor het uitwerken van een kompas dat onze missie, waarden en leidende principes helder omschrijft. Dit biedt houvast in complexe tijden en helpt bij het nemen van beslissingen en het kiezen van de meest passende acties."

“Met beide voeten midden in de verandering staan, en tegelijkertijd de kaders en richting mee bepalen, dat vormde een grote troef”, zegt Nancy Schuddings, coördinator kwaliteit en innovatie van Conecto vzw. Zij vormde samen met Ilse de tandem-trekker: “De ontwikkeling van Ons WijS Verhaal markeert voor ons het moment waarop alle losse puzzelstukken – de waarden, de visies en de unieke identiteiten van Exalta en Conecto – samensmolten tot iets nieuws, iets krachtigs. Dit verhaal gaat over de toekomst die we samen willen bouwen, zonder het verleden te negeren. Het is een leidraad die richting geeft, maar ook ruimte laat voor authenticiteit en groei.” En wat beschouwt Nancy als de grootste mijlpaal binnen die grote verandering? “Dat we erin geslaagd zijn om niet alleen een fusie te realiseren, maar een fundering te leggen voor een nieuwe zorgorganisatie waarin mensen zich herkennen, gehoord voelen en trots zijn. En dat is een mijlpaal die voor ons echt de kern raakt!”
Ilse Taghon en Nancy Schuddings van AVIDA waren de interne medewerkers die dit proces mee trokken. Hun goede opvolging vanuit die interne positie is belangrijk geweest om dit proces te doen slagen.
Wat valt er te leren uit zo’n traject?
"Ik heb geleerd dat er veel gelijkenissen zijn, maar ook dat gezamenlijke uitdagingen ons sterker maken. Flexibiliteit en samenwerking zijn cruciaal." Aldus Hilde Van Hecke, regiodirecteur Zaffelaere.
Bert Roelandts, regiodirecteur Morgenster, stelt het zo: “Een fusie brengt verschillende perspectieven, systemen en werkculturen samen. Elk van deze elementen heeft zijn eigen waarde en uitdagingen. Daarbij heb ik geleerd om flexibel te schakelen tussen bestaande structuren en het creëren van nieuwe gezamenlijke manieren van werken. Balanceren tussen continuïteit en innovatie.” Leen Bovijn, stafmedewerker HR, vult aan: “En we geloven erin dat we een sprekende naam worden binnen de zorgwereld.”
De neutraliteit en expertise van de begeleiders waren van grote waarde. Hun input vanuit een externe positie was een meerwaarde," aldus Ann Capon, directeur H. Familie Kieldrecht.

Advies voor andere organisaties die een fusie overwegen?
"Betrokkenheid en draagvlak zijn essentieel. Laat je begeleiden en start tijdig met een goede planning. De fusie is een nieuw begin dat blijvende investeringen vraagt," benadrukt Stefaan Berteloot.
Ik heb geleerd dat er veel gelijkenissen zijn, maar ook dat gezamenlijke uitdagingen ons sterker maken. Flexibiliteit en samenwerking zijn cruciaal.
Tot slot
Nog één vraagje als afsluiter … Waar zijn jullie nu het méést trots op? Bart Claeys: "Dat twee groepen met relatief vreemde mensen echte collega's zijn geworden en op vele niveaus dezelfde denkwijze hebben."
“Samengevat,” zegt An De Maeseneire, “zagen we de participatieve aanpak niet als een optie, maar als een noodzakelijke keuze om het fusieproces succesvol en duurzaam te laten verlopen. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.”
Eva en Melissa van de Taborgroep: “Dat kunnen we als ‘externe begeleiders’ alleen maar beamen. De fusie van Exalta en Conecto tot AVIDA vzw vormt een heel mooi voorbeeld van hoe samenwerking en betrokkenheid kunnen leiden tot een sterker geheel. Met een duidelijke visie en gezamenlijke waarden staat AVIDA vzw klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan. Een dikke proficiat aan alle medewerkers! We wensen jullie een heel WijS verhaal toe!”
